Mål

Ett bra sätt att ibland hålla sig ajour med sitt liv är att ta ett par minuter, sätta sig ner, och helt enkelt skriva ner
vad du har för mål med ditt liv.
 
För det första ska ett mål vara smart, Specifikt, mätbart, accepterat, realistiskt och tidsbundet för att vara optimala.
 
Ledarna.se har en bra lista för er som undrar mer,
https://www.ledarna.se/globalassets/checklistor/smarta_mal_checklista.pdf
 
Mina tips till dig för detta är,
kortsiktiga mål- vad vill du uppnå de närmaste 3-6 månaderna
mål med medel tid- 6-12 månader.
långsiktiga mål 12 månader till oändlighet.
 
När ni definierar långsiktiga mål tänk på att inte göra de alldelles för långt borta då man lätt glömmer bort dom då.
 
En bra kompletterande övning till detta kan vara för att realisera målen mer att skriva ner ungefär vad man tror att målen kan kosta för att uppnå. i tid eller pengar. Är ditt mål att resa till kanada och åka skidor i 2 månader är detta inget problem. Om målet är att starta företag kan det dock vara jobbigare med denna övning då kostnaden är både i privat tid och pengar.
 
Jag kan tips om en metod jag läste hos Tim Ferris som kallas Dreamlining där nan gör i princip detta som jag visar ovan.
 
http://fourhourworkweek.com/lifestyle-costing/
 
MIN övning till er idag är att sätta er ner och skriva ner dessa mål för er själva. De behöver inte ta mer än 5 minuter och de ni får tillbaka kan vara en struktur igen på vardagen.
 
Kärlek till er och lycka till.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0