Börstankar idag

Som jag skrivit tidigare är jag aktiv på aktiemarknaden där jag försöker få så bra avkastning på mina pengar som möjligt. Jag handlar med aktier, obligationer, råvaror, fastigheter med mera. Det finns en tanke bakom mina placeringar där jag går mot en mer passiv hållning där jag inte behöver vara aktiv för att få mina pengar att växa.

Just nu dock är ränteläget som det är dvs svårt att hitta avkastning på annat än aktier. Obligationer lockar inte direkt och speciellt inte långa obligationer, (tex stadsobligationer med mognadstid på 10-30 år).

Dessa är en viktig del i min slutgiltiga portfölj och därför är jag i dagsläget mer placerad i aktier än obligationer.

Stadsobligationer är räntebärande instrument, (instrument är fackterm för värdepapper), obligation innebär att du lånar ut dina pengar mot ränta, likt banken lånar pengar till dig för att köpa lägenhet.

Aktier, fastigheter och guld vet nog de flesta av er vad det är.

Orolig är jag dock till viss del pga den senaste tidens börshysteri där vi har haft 8% sen årsskiftet. Företagen har till viss del uppfyllt vinstprognoserna, men mycket är övervärderat.

Hur tror jag då att ni bör reagera på detta? Mitt svar blir följ eran tanke. Har ni sagt att ni ska hoppa in och ut så fort ni förlorat eller gått med vinst så gör det, inget jag rekommenderar men någon strategi är bättre än ingen. Tips som fungerar jämt är köp vid tidpunkter som jag pratar om i tidigare inlägg. Då får ni värde när ni köper billigt när börsen är nere och mer ökning när den är uppe.

Min portfölj är i dagsläget ur en riskaspekt inte lugn. Jag jobbar inom sjukvården och har därför mycket aktier i medicinbolag av olika slag,

Dock månadssparar jag för långsiktig buffert i,
Avanza zero
Spiltan investment

Mina obligationer är,
Carnegie obligationsfond
Spiltan räntefond

Råvaror
Guld-spdr etf gold trust, (etf är en fond som inte förvaltas aktivt och som man kan handla som aktier)

Jag klättrar sakta men säkert mot mina mål och jag har pacerat mitt delmål på 10% av det totala beloppet jag minst behöver ha för att kunna leva på mina passiva inkomster.

Har du räknat ut denna summa??

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0