Amortering eller ej

Detta är en fråga jag ofta stöter på. Så, vad tycker jag?

Det första man bör ha i åtanke är att banker vill tjäna pengar, banker är företag och företag har aktieägare som vill se att man har ett bra kassaflöde, och tjänar cash helt enkelt. När räntorna är låga minskar bankens kassaflöde och bankerna tjänar mindre. Aktiemarknaden brukar i regel också öka i värde när räntorna är låga pga att investerare måste söka avkastning på mer riskfyllda placeringar. Obligationer och räntebärande papper ger helt enkelt inte en bra avkastning längre.

När din bankman då föreslår amortering ska du fråga dig ett par saker innan du tackar ja, Kan jag få bättre avkastning på andra håll? hur mycket pengar behöver jag spara till andra former förutom amortering för att klara min vardag? Du kanske behöver spara upp till en buffert för att klara överraskande bostadsproblem?

Idag har jag en rörlig ränta på 1,9 procent hos Nordea på mitt bostadslån och du kan hitta bra placeringar hos banken som ger en direktavkastning på väl över detta.

Swedbank utdelar 5,9%
HM brukar dela ut 3%
Telia Sonera 5,8%

Ni kanske tycker jag pratar mot mig själv nu när jag listar banker ovan men banker brukar ha mycket likvider så utdelningar är inte ett problem samt att aktieägarna i lågräntetider brukar strida för bibehållen utdelning.

Slutligen, tänk på att mäklare, bankmänniskor etc är säljare.
Gör era egna beräkningar eller kolla på flera håll innan ni bestämmer er för något stort=)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0