Söka avkastning

Oavsett hur lätt din bankman kan få det att låte med färdiga kalkyler på portföljer utifrån hur mycket risk du är villig att ta, är det inte riktigt så enkelt.

Vad menar jag, jo om du tex känner dig inte direkt som en risktagande person med dina hårt sparade pengar så kommer förmodligen banken rekommendera dig en portfölj där utbudet är fonder eller kanske tillochmed fond som investerar i fonder.

Räntor kommer nog vara språket man talar och kanske obligationer om ränteläget tillåter. Ingen och jag menar ingen kan vad jag vet säga hur framtiden kommer att se ut så även om din bankman säger 5% så behöver det absolut inte bli så. Räkna neråt och bli glad om det är uppåt är en bra tumregel. Kostnaderna däremot ska man vara extremt vaken på. Bankernas utbud brukar inte tillhöra de billigaste men det finns alltid pärlor helt klart. Vore ju tråkigt om du måste betala 3% i lön till en mäklare för dom5% han skapat.

Mitt tips är att ta sig lite tid och kolla runt. Är man osäker och inte vill riskera något kan tex SBAB sparkonto vara ett alternativ till bankernas nollräntekonton.

Annars bra fonder kan vara spiltan räntefond. Låg avgift, säker och då tyvärr, inte fantastisk utveckling.

Är man däremot väldigt motiverad så säger jag en diversierad portfölj som innehåller låg avgifts aktieindex fonder, några enskilda aktier som man tycker är intressant, 40% långa obligationer! kanske 10+ år obligationer helt enkelt. Några procent guld, fastighets fonder, och företags obligationer, tex Carnegie obligationsfond,

Fastighetsfonder jag rekommenderar just nu är amerikanska agnc eller nly, detta är bolag som av skattemässigt skäl delar ut stora mängder av vinsten och de delar ut pengar per månad, agnc delar just nu ut 1% i månaden och är den som jag äger personligen av dessa 2.

Kommer ni på någon spännande kombination av tillgångar rekommenderar jag att innan ni göt något. Bakåt testar portföljen, googla portfolio backtest för bra hjälp.

Huvudsaken är att vi inte förlorar pengar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0