Sparande

För många brukar denna fråga låta mer som, sparande eller leva ett roligt liv. Detta med kommentarer som, pengar in, pengar ut, jag märker när det nekas på kortet och då är det slut.

Känner du igen dig? Du är inte ensam.

De flesta böcker man kan komma över inom ämnet privatekonomi och investeringar säger att man bör som minst, försöka spara 10% av sin lön. Dessa pengar skall man direkt vid löning, betala till sig själv först.

De sista kan jag definitivt hålla med om och gör själv. Vid löning sätter jag först över pengar till mitt eget sparande och sedan betalar räkningar och lever på pengarna som blir kvar.

10%, varför denna sifra? jag tror att de är för att den är lätt att räkna ut och enkel att komma ihåg. 10% kan du säkerligen sätta på autogiro spar och inte hanka dig fram därefter allt för mycket.

OM du tjäner 15 000 kr i månaden netto. kommer du spara 1500kr varje månaden. Börsen har i snitt avkastat de senaste 100 åren 10-12% årligen så på 20 år skulle detta bli.
1 148 000 ca. Rätt mycket pengar eller hur? Då inräknat att man återinvesterar årligen avkastningen och inte rör pengarna.

Jag själv bor rätt billigt, har inga direkta dyra vanor som bil, mc och är inte alltför förtjust i att handla dyra kläder och prylar varje månad så jag brukar kunna spara ca 40% av min totala lön vilket varje månad brukar hamna runt 8000 kr.

Var tredje månad återinvesterar jag dessa pengar i aktier och andra värdepapper jag tycker för tillfället känns billiga sen börjar de om.

MIna tips för framgång,
sätt upp ett sparande.
återinvestera i någon passivt avkastande placering, aktier, bostad, konst, ja de du kan helt enkelt.
tänk långsiktigt men sätt upp regler för när du ska köpa och sälja. Inget behöver alltid gå bra, kom ihåg det.

var konsekvent. INGET och jag MENAR INGET som förändrar dig personligen händer genom att man hoppar hit och sedan dit.

Hur mycket sparar du och vad investerar du/ni i? svara jättegärna och kom med tips.

Dagens tips är att börja läsa the intellgent investor av benjamin graham om du tycker aktier och värdepapper känns intressant.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0